Kaedah nya :
1. Tinjau 1 - baca kulit ke kulit, muka depan sampai muka belakang, baca keseluruhan isi kandungan, sub topik, sinopsis.
2. Tinjau 2 - baca secara subtopik, tengok apa sub2 topik dalam setiap topik.
3. Soalan - buat soalan daripada setiap topik atau kemungkinan soalan yang di tanya daripada topik. Contohnya, pra sejarah. Apa itu pra sejarah? Berapa tahap dalam pra sejarah? Guna item2 soalan seperti apa? Bila? Kenapa? Bagaimana? Di mana? Siapa?
4. Baca - baca dengan kritis dan mendalam dan jawab balik persoalan yang ditimbulkan tadi. Contohnya.... Ooooh pra sejarah ni adalah... Zaman pra sejarah terbahagi kepada 4. Contoh yg cikgu bagi.
5. Recall @ recite ni adalah cuba ingat kembali. Kat sini aspek penting untuk ingat. Ia lebih mendalam drpd baca tadi. Banyak masa perlu dihabiskan untuk ingat fakta, Jalan cerita, gambarajah. Buat kad nota, nota kecil, catatan, peta minda, info grafik, nota poket berdasarkan apa yang anda baca. Jika boleh, pada masa ini jangan lihat buku. Boleh juga cuba senaraikan isi kandungan drpd sub2 topik. Ini akan mengukuhkan ingatan anda secara langsung..
6.review - Imbas kembali apa yang di ingat, dibaca dan dinotakan tadi. Pada masa ini, murid boleh semak kembali dalam buku teks untuk di semak apa yang di recall tadi. Adakah menjawab persoalan, betul atau tidak, salah atau kurang tepat. Apabila murid betulkan, ia akan menambah fakta murid mengingat, menguasai topik2 dan faham subtopik.
#jika murid benar fokus di dalam kelas dan fokus pada pembacaan, murid akan mempunyai daya fokus, daya ingatan yang sangat tinggi. In shaa Allah.
Cikgu Al - UBK SMK KERDAU 💪🏽💪🏽💪🏽
Tiada ulasan:
Catat Ulasan